[잠보리카] 우간다 관광 산업의 잠재력 개발. 우간다

2015. 3. 6. 10:00


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Uganda: Exploit Uganda's Tourism Potential
Tourism has overtaken remittances by Ugandans working abroad as the country's top export earner, according to Bank of Uganda's moneta...
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사설 - 우간다 관광 산업의 잠재력 개발

 

20148월에 발표된 우간다 은행의 통화 정책 성명에 따르면, 우간다의 관광 산업은 국가의 가장 큰 수출액 소득원으로서

역할을 다하고 있다. 그리고 이러한 관광 산업의 소득은 해외에서 일하는 우간다 국민들의 노력이 있기에 가능했다.

우간다의 관광 산업은 이전 해에 11억 달러의 수익에 비해 2013~2014년에 14억 달러의 수익을 벌어들였다.

이러한 관광 산업 부문의 수익은 80만 달러의 송금액을 넘어섰음은 물론,

415천 달러의 커피 산업 수익도 제쳤다(415천 달러의 커피 산업 수익을 소득순위 3위에 위치시켰다).

관광 담당 정부 부처의 설립과 함께, 야생 동물 및 고대 유물에 관한 관광 마스터플랜이 캄팔라에서 어제 발표되었으며,

또한 우간다는 돌아오는 이번 주 토요일에 Mbale에서 세계 관광의 날을 기념할 계획이다.

이는 우간다의 산업 개발 계획 내에서 차지하는 관광 산업의 중요성을 숙고할 수 있는 좋은 기회이다.

우간다는 다양하고 풍부한 식물 및 동물들뿐만 아니라 놀랄 만한 경치와 문화 그리고 사람들을 겸비한,

모든 면에서 볼 때 매우 아름다운 나라이다. 그리고 이러한 요소들이 결합되어 여행자들이 우간다를 낙원으로 바라보게 만든다.

이에 무관심한 다수의 우간다 국민들은 이러한 신의 축복을 인지하지 못하는 경향이 있다.

오직 경험 많은 여행자들만이 우간다에 내려진 축복을 알아볼 수 있을 뿐이다.

이러한 경향은 여행 유명한 여행 잡지인 ‘Lonely Planet’2012년 호에서

우간다를 세계에서 가장 먼저 둘러봐야 할 곳으로 선정한 것에 잘 나타난다.

하지만, 이렇게 우간다가 갖춘 천연 자원들과 최근의 수입 상승에도 불구하고, 우간다가 관광 산업을 통해 벌어들이는 소득 수입은

케냐와 같은 국가들이 벌어들이는 관광 산업 소득과 비교했을 때 상당히 그 영향력이 옅어지는 경향이 있다.

이 차이를 메우기 위해서는 해당 부문에 더 많은 노력과 투자가 필요하다.

동시에, 우간다의 정부 또한 경쟁 상대인 타 아프리카 국가들과 비교했을 때

나라를 홍보하고 혁신적인 새 상품들을 창출하려는 데 있어서 상대적으로 소극적인 태도를 보이고 있으므로 이에 대한 개선이 필요하다.

지난해 32억의 홍보예산이 증가한 현상이 중요하게 인식되어야 했음에도 불구하고,

가장 중요한 점은 이에 대한 인식이 여전히 작다는 것이다.

게다가, 문화나 역사와 같은 특정한 분야에만 집중하는 것은 우간다를 더욱 경쟁력 있게 만들 수 있다.

일례로, 예전에는 이디 아민 전직 대통령에 대해 집중적으로 다룬 박물관을 설립하는 것이

매우 큰 성공을 거둘 수 있다는 주장이 이와 비슷한 맥락에서 주장되고 논의된 적이 있다.

하지만 이런 수익성이 좋은 산업을 위협하는 요인도 아주 많이 있다.

지금은 취소되었으나 곧 다시 만들어질 법안들이나 동성애를 금지와 같은 분별없는 법안들,

소말리아에 있는 우간다 군사들과의 연관으로 인한 테러의 위협, 정책의 연속성에 대한 불확실성,

아직 부족한 인프라와 부적절한 홍보와 같은 것들이 창출되고 있는 수익을 떨어뜨릴 것이며 미래 성장 또한 막을 것이다.

반면에, 이러한 부정적 위협 요소들이 제대로 관리된다면, 우간다의 관광 산업은

앞으로 다가올 수십 년간 우간다의 가장 중요한 소득원인 석유 산업에 대한 잠재적 발전 능력과 가능성을 가질 수 있게 될 것이다.

 

 

나유경 역

Uganda: Exploit Uganda's Tourism Potential

 

 

Tourism has overtaken remittances by Ugandans working abroad as the country's top export earner, according to Bank of Uganda's monetary policy statement for August 2014.

 

The sector raked in $1.4bn in the 2013/14 financial year, up from $1.1bn the previous year, eclipsing remittances, which fetched $800m, and coffee, which came third with $415m. With the ministry of Tourism, Wildlife and Antiquities launching the tourism master plan in Kampala yesterday, and Uganda celebrating World Tourism day in Mbale this Saturday, it's an opportunity to ponder on the importance of tourism in Uganda's development trajectory.

 

Uganda is by all counts a very beautiful country with amazing scenery, cultures and people, as well as rich flora and fauna, all of which combine to make it a discerning traveller's paradise. Many apathetic Ugandans tend not to recognise this blessing but seasoned travelers do, including popular travel magazine Lonely Planet, which ranked Uganda the world's number one destination of 2012.

 

Yet in spite of the natural endowment and recent rise in revenue, what Uganda earns from tourism pales when compared to what a country such as Kenya earns. Bridging the gap requires more effort, more investment in the sector. At the moment, the government invests relatively little in marketing the country and cultivating innovative new products, compared to competing African countries.

 

While the Shs 3.2bn increase in the marketing budget last financial year must be acknowledged, it is still small, given what is at stake. Besides, paying particular attention to niche areas such as culture and history would make Uganda more competitive. For instance, it has been argued on this page before that a museum dedicated to former President Idi Amin would be a master stroke.

 

However, threats to this lucrative industry abound too. Ill-conceived legislation such as the now-annulled, but soon-to-be revived, anti-homosexuality law; the threat of terrorism resulting from Uganda's military involvement in Somalia; the uncertainty about political succession; poor infrastructure and inadequate promotion could easily undo the gains so far made and even stifle future growth.

 

On the other hand, if these threats are kept in check, Uganda's tourism has the potential to rival oil production as the country's most important source of revenue in the coming decades.

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